PRU Ke-13 : Awas Parlimen Kubang Pasu!! Broker Tanah Nak Cantas Johari Baharom (Video)

Petang tadi dalam lingkungan 6.30 ptg sebelum tutup kedai, aku didatangi sorang pelanggan yang ingin top up handphone, buka kedai kecil-kecilan pendapatan takat lepas nak sara anak bini. Aku perhatikan pelanggan terakhir untuk hari ini agak berumur. Berbaju batik merah. bergaya jugak noly oii.

Setibanya di meja kaunter di letakkan sekeping not warna hijau.

"top up 5 ringgit, ni dia nombor 013 498++++"

Setelah selesai berurusan aku bergegas untuk tamatkan perniagaan pd hari ni, sambil pintu ditutup pelanggan tadi bertanya,

"dah berapa lama buka kedai?"

"Baru je, bulan 8 tahun lepas"

Tak semena-mena pelanggan tua tadi memulakan bicara. "sebenarnya tanah yang dah jadi bangunan ni saya la yang jd broker, masa tu saya sher 3 orang, dalam 3 partner sher tu ada sorang tengku. Kalau tak 2 orang tu tendang saya keluar dah tentu saya dapat habuan..amboi sampai hati tengku tu buat saya macam ni" katanya.

Dia ada beritahu nama kerabat diraja yang telah tendangnya keluar daripada menjadi sher partner. Nama Tengku tu tak perlulah aku hebahkan disini.

"Kalau dapat habuan tu banyak ke?" aku saja bertanya

"Banyak jugak, 3, 4 ratus ribu jugak tu, bahagi 3 orang lepas la. Tapi tak da habuan nak buat camna kan" tapi la ni saya dok lobi nak minta jadi calon wakil rakyat, bukan apa UMNO kedah la ni nak cari calon dari orang broker tanah, saya ada can la kot. Dah lebih 15 tahun jadi broker ni takkan tak lekat?" kata pelanggan td.

Tambahnya "tu Muhyidin broker dulu ni, Najib pun pernah jadi broker jugak tu. Broker cakap putaq, berbelit-belit, sapa nak jadi YB cakap kena lagu tu"

"La ni saya dok pilih Parlimen Kubang Pasu Tempat Johari Baharom, Takpa Kubang Pasu Umno boleh menang, jangan takut, tempat lain UMNO celaru sikit" sambil hidupkan enjin honda EX5 nya.

"Johari Baharom lepas ni nak letak tang mana pulak" soalan aku yang terakhir

"Taktau lah, pandai-pandai la depa atoq, tanah kat depan bendang ni pun nak jual jugak, kalau sapa-sapa nak habag la, saya yang broker" sambil angkat tangan terus berlalu. - SIASAHKINI

Elok sangat la pakat lawan cantas mencantas. aku cantas hang, hang cantas aku. aku jual hang, hang jual aku. Bak kata abdul wahub " bapak disana penyamun, abang disini penyangak, haa..dah kena dah si penyamun jual si penyangak"

No comments:

Kandungan lama

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...