Mufti Bughah


Polis siasat Mufti Perak kes ‘bughah’, kata Ketua Polis Negara

Polis telah merakam kenyataan Mufti Perak Tan Sri Harussani Zakaria mengenai komen beliau bahawa darah mereka yang berhimpun dalam protes ambang tahun baru adalah halal atau “bughah”.

Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar memberitahu wartawan di Bukit Aman hari ini bahawa Harussani telah ditemubual oleh polis tentang komen beliau itu.

"Sebarang kenyataan yang dianggap sebagai ugutan kepada keselamatan negara akan disiasat secara mendalam, tak kiralah siapa yang membuat kenyataan itu," katanya.

Beliau menidakkan kenyataan bahawa hanya sesetengah orang sahaja yang boleh mengugut keselamatan negara.

"Kita menyiasat semua orang tetapi rakyat hanya berminat kepada sesetengah pihak sahaja," Kata Khalid kepda media.

Harussani ketika mengulas Himpunan Turunkan Kos Sara Hidup (Turun) di Dataran Merdeka 31 Disember lepas berkata, peserta himpunan ini adalah 'bughah' atau penderhaka kepada kerajaan.

Oleh itu katanya, darah mereka adalah halal.

Ekoran itu, pelbagai pihak membantah fatwa seumpama itu termasuk Dewan Ulama PAS dan juga Bekas Mufti Perlis, Dr Mohamad Asri Zainal Abidin.

Seorang khatib di Rawang Selangor dalam khutbah Jumaatnya minggu lalu turut membantah fatwa itu.

"Bayangkan jika fatwa ini dibuat menjelang perhimpunan itu dan ada pihak mengambil kesempatan untuk bertindak kepada peserta perhimpunan itu.

"Apakah akan berlaku kepada negara ketika itu?" kata Mohamad Zuhdi Mat Piah ketika memberikan khutbah Jumaat di surau As Siddiqin Bandar Tasik Puteri Rawang.

No comments:

Kandungan lama

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...